کد خبر: 1217235
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: عضو انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است: شاهد هستیم که الان سرمایه‌های مردم از بخش‌های واقعی و مولد خارج و در بخش‌های سوداگری، واسطه‌ای و مخرب به کار انداخته شده است. طرح‌هایی مانند مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با مدل ایجاد سودآوری و جریان در گردش مثبت بالا برای بخش خصوصی می‌تواند بستری برای جذب سرمایه‌ها به بخش مولد اقتصاد کشور باشد. 
در تعداد زیادی از میادین نفت و گاز کشور با دیگر کشور‌ها مشترک هستیم. با توجه به اینکه کشور‌های دیگر به بهره‌برداری از این منابع مشغول هستند، برداشت از آن‌ها اهمیت بالایی دارد. شواهد نشان می‌دهد تا امروز آن طور که شایسته بوده است، نتوانسته‌ایم در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک کشور سرمایه‌گذاری کنیم، به نحوی که طرف‌های مقابل در حال برداشت حداکثری هستند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند حتی کشوری مانند قطر در حال برداشت و صادرات سهم ما از میادین گازی است. واقعیت این است که درآمد‌های سرشار فروش نفت و گاز می‌تواند کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور و ایجاد زیرساخت‌ها کند. در حالی که منابع عظیم نفت و گاز در زیر زمین مدفون هستند، در فصول سرد سال با ناترازی گاز مواجه می‌شویم و به قطع گاز صنایع می‌پردازیم. این امر برای‌مان عدم‌النفع بالایی دارد. از طرف دیگر، در ماه‌های سرد سال نمی‌توانیم به تعهدات خود در زمینه صادرات گاز به کشور‌های عراق و ترکیه عمل کنیم. به زعم کارشناسان، برداشت از میادین نفت و گاز مشترک کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی می‌تواند بسترساز تقویت جایگاه ما در بازار‌های بین‌المللی انرژی باشد. 
ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که به طور کلی تلاش برای مشارکت‌دادن بخش خصوصی داخلی و خارجی در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز کشور اتفاق مبارکی است، تصریح کرد: مصوبه اخیر برنامه هفتم توسعه در این خصوص اقدام مثبتی محسوب می‌شود. درگیرشدن بخش خصوصی در پروژه‌های مهم و مؤثر کشور مزیت‌های زیادی را نصیب کشور می‌کند. 
وی ادامه داد: ورود بخش خصوصی به پروژه‌های بالادستی نفت و گاز به معنی شکستن انحصار شرکت ملی نفت به نفع بخش خصوصی کشور است. هر چقدر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در پروژه‌های مختلف کشور استفاده کنیم و سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های مولد و ارزش‌آفرین سوق دهیم، برای‌مان مزیت دارد. عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم بهره‌برداری از میادین نفت و گاز کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. باید زیرساخت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به این حوزه فراهم شود و تسهیل‌گری‌های لازم از سوی دولت صورت گیرد. زنگنه گفت: برای بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک با مشارکت بخش خصوصی به یکسری پیش‌زمینه‌های دانشی و تخصصی نیاز است. زمینه‌های پسینی مقررات‌زدایی نیز باید انجام شود. 
وی ادامه داد: موضوع مهمی که باید مدنظر داشته باشیم، این است که مصوبه مورد بحث نباید مصادره به مطلوب شود و بستری برای رانت و سوءاستفاده فراهم کند. همان طور که مقام معظم رهبری اخیراً مطرح کردند، باید زمینه برای ورود بخش خصوصی واقعی به پروژه‌های بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک فراهم شود. لازم است تأکیدات مقام معظم رهبری را جدی بگیریم و از ورود بخش خصولتی به این حوزه‌ها جلوگیری کنیم. 
عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از سرمایه و انگیزه لازم برای افزایش بهره‌وری در پروژه‌ها برخوردار است. می‌توانیم از این چابکی بخش خصوصی بهره‌برداری کنیم. به این ترتیب، زمینه برای بهره‌برداری حداکثری از میادین مشترک فراهم می‌شود. وی ادامه داد: از افزایش برداشت‌ها می‌توانیم در راستای حل مشکل ناترازی گاز کشور و عمل به تعهدات‌مان در مقابل دیگر کشور‌ها در زمینه صادرات بهره ببریم. به طور کلی، رشد تولید میسر نخواهد شد، مگر اینکه از ظرفیت‌های بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور استفاده کنیم. زنگنه در پایان تأکید کرد: شاهد هستیم که الان سرمایه‌های مردم از بخش‌های واقعی و مولد خارج و در بخش‌های سوداگری، واسطه‌ای و مخرب به کار انداخته شده است. طرح‌هایی مانند مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با مدل ایجاد سودآوری و جریان در گردش مثبت بالا برای بخش خصوصی می‌تواند بستری برای جذب سرمایه‌ها به بخش مولد اقتصاد کشور باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار